Tuesday 24 February 2015

INDAH PADA WAKTUNYA

Memang payung tidak akan boleh menghentikan hujan tetapi payung akan memampukan untuk tetap berjalan dalam hujan lebat sekalipun. Tuhan memang tidak selalu menjanjikan hidup itu mudah tetapi Dia memberimu kekuatan untuk mengharunginya. Dia juga tidak berjanji bahwa jalan yang kita lalui akan pendek namun Ia akan memberi nafas yang kuat dan kaki yang kukuh sehingga kita mampu berjalan.
Bagaikan pelangi sehabis hujan begitulah kasih Tuhan tetap ada bersama walau kita kerap jatuh bangun menata hidup. Pelangi adalah symbol hidup yang baru. Pelangi adalah pertanda perubahan bahwa hidup itu akan indah kalau kita tetap punya asa dan keyakinan. Bagaikan orang yang berteriak spontan, “horeee” saat lampu elektrik hidup kembali setelah beberapa jam dilanda kegelapan, begitulah juga gejolak jiwa saat kita menyedari dan merasakan kebaikan Tuhan. Kita diliputi kegembiraan.
Kecaplah betapa baiknya Tuhan dan berbahagialah orang yang berlindung pada-Nya (Mazmur 34:9). Bagaikan hujan menyapu debu jalanan, cahaya bulan dan bintang mengusir kegelapan, mentari pagi menghalau malam, maka kasih Tuhan mengalahkan ketakutan. Jalanilah hidup hari ini, esok dan seterusnya dengan keyakinan DIA ada bersama kita.

No comments:

Post a Comment